"`Οταν ήμουν νέος προσπαθούσα να μάθω να ζωγραφίζω σαν μεγάλος.
Τώρα που έγινα μεγάλος προσπαθώ να ζωγραφίσω σαν παιδί." Πικάσο
Σήμερα δε θα σας παρουσιάσω δικά μου έργα, αλλά έργα των μικρών μαθητών μου. Είναι μόλις 10 ετών αλλά τα έργα τους θα μπορούσαν κάλιστα να σταθούν δίπλα στα έργα του Ματίς, του Ντυμπυφέ, του Μιρό, του Καντίσκι κ.ά. Το πλούσιο χρώμα τους θα ζήλευαν οι φωβιστές ζωγράφοι. `Ενα χρώμα που εκφράζει μόνο τη συγκινησιακή διάθεση της στιγμής και πετυχαίνουν αρμονία χωρίς να ξέρουν τι είναι τα συμπληρωματικά, θερμά, ψυχρά χρώματα. κ.λ.π.
`Οσο μικρότερα τα παιδιά, τόσο πιο αυθόρμητα κι εύκολα ζωγραφίζουν. Απ' τη στιγμή που ξεκινά όμως το σχολείο τα παιδιά αρχίζουν να περιορίζουν τη φαντασία τους και να περνούν τα πάντα από το πρίσμα της λογικής, αρχίζουν τα στερεότυπα κι οι αναστολές.
Αυτό είναι το πιο δύσκολο που έχω ν΄αντιμετωπίσω με τα παιδιά. `Οταν τους λέω -ας πούμε ότι θα ζωγραφίσουμε ένα πρόσωπο- αρχίζουν τις διαμαρτυρίες. Αποκλείεται, δεν ξέρουμε, δεν μπορούμε. Ο ρόλος μου είναι να τους κάνω να πιστέψουν στον εαυτό τους κι όχι τόσο στο πώς θα κάνουν τις μείξεις των χρωμάτων ή πώς θα σχεδιάσουν τις φόρμες. Όταν καταφέρνω να τους κάνω ν' απολαμβάνουν τη ζωγραφική, να βουτούν στα χρώματα χωρίς να σκέφτονται τίποτα, τ' αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά, δεν τα πιστεύουν ούτε τα ίδια. Αυτή την εμπειρία δεν την ξεχνούν ποτέ κι όσο κι αν μεγαλώσουν τη θυμούνται ευχάριστα. Γι' αυτό δώστε χαρτιά και χρώματα στα παιδιά σας κι αφήστε τα να εκφραστούν ελεύθερα. Μην τους δίνετε συνέχεια συμβουλές του στυλ: " Αυτό δεν το έκανες καλά, άσ' το να σου δείξω" ή "Πρόσεχε θα λερώσεις τα ρούχα σου". Αφήστε τα ελεύθερα και θα εκπλαγείτε πόσο καλό θα τους κάνει, πόσο πιο ήρεμα και ισορροπημένα θα είναι μετά.
Δείτε μόνοι σας τ' αποτελέσματα μετά από λίγη δουλειά στο σχολείο. Σ' ένα σχολείο που είναι τόσο φορτωμένο με τη σχολική ύλη και αδιαφορεί για την τέχνη που τόσα θα μπορούσε να προσφέρει στο σύγχρονο άνθρωπο. Δυο ώρες τη βδομάδα εικαστικά για τα μικρά παιδιά και μία για τα μεγαλύτερα είναι πολύ λίγο. Σε χώρους ακατάλληλους, μέχρι να ετοιμαστούν τα παιδιά να ηρεμήσουν , να χαλαρώσουν από την πίεση των μαθημάτων , να εμπνευστούν , η ώρα πέρασε. Μόνο εμείς που πιστεύουμε στην αξία της τέχνης παλεύουμε παρ' όλες τις αντιξοότητες. Κι όταν πάνε στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο, τι γίνεται ; Πού χρόνος;
Αρκετά σας ζάλισα σας αφήνω ν' απολαύσετε τις προσωπογραφίες των παιδιών.
22 σχόλια:
Πραγματικα απιστευτα ομορφες εικονες γεματες χρωματα και εκφραστικοτητα,Συγχαρητηρια στα παιδια και..στη Δασκάλα τους!
Μπράβο τους! Φοβεροί οι μαθητές σου! Απίθανες οι ζωγραφιές με εκπληκτικές λεπτομέρειες! Η δασκάλα τους κάνει πολύ καλή δουλειά,δουλειά που την αγαπά πολύ! Καλό σου βράδυ Ιζα.
Καλημέρα ΙΖΑ μου!
Οι ζωγραφιές των παιδιών υπέροχες!
Συμφωνώ απόλυτα με τα όσα πιστεύεις περί σχολείου και τέχνης.
Αρκεί, να είναι βαριές οι τσάντες των παιδιών, το περιεχόμενο δεν απασχολεί...
Έχω μια φίλη που η κορούλα της είναι 10 χρονών.Έρχεται στο σπίτι να ζωγραφίσουμε πολλές φορές.
Αυτό που της λέω, όταν με ρωτάει,τι θα ζωγραφίσουμε,είναι ότι δεν θα κάνουμε συγκεκριμένα σχήματα.
Βουτάμε στα χρώματα, και αφήνουμε τα χέρια μας ελεύθερα.Η φαντασία μας χωρίς καλούπια, θα ζωγραφίσει.
Είναι τυχερά τα παιδιά που έχουν εσένα δασκάλα!
Αλλά, δυστυχώς , λίγοι είναι οι εμπνευσμένοι δάσκαλοι!
Η τέχνη ομορφαίνει τη ζωή,γίνεται καταφύγιο του ανθρώπου σε ώρες,δύσκολες!
Απ΄την άλλη εξευγενίζει τον άνθρωπο,αναπτύσσει τη φαντασία,καλλιεργεί το συναίσθημα...δεν είναι απαραίτητο λοιπόν να πάρει στα σχολεία την κενή της θέση;
Η αισθητική, είναι τρόπος αντικρύσματος και των μαθημάτων και γενικότερα όλων των πραγμάτων!
Καταπληκτική η ανάρτησή σου!
ΒENIKO ευχαριστούμε για τα καλά σου λόγια κι εγώ και τα παιδιά.
ΠΛΕΚΤΟ ΕΓΚΩΜΙΟ εγώ διδάσκω κάποια πράγματα στα παιδιά, αλλά εκείνα μου διδάσκουν πολύ περισσότερα.
ΦΙΛΗ ΜΟΥ 50FM δεν περίμενα να έχεις διαφορετικές απόψεις. `Ολα αυτά άλλωστε, φαίνονται στον τρόπο που ζωγραφίζεις. Αυθόρμητα, με πλούσιο χρώμα όπως ένα παιδί.
Όταν ήμουν στο δημοτικό, στη Δ' τάξη, ήταν η πρώτη φορά που έβαλαν στο πρόγραμμά μας αισθητική αγωγή.
Μας δίδασκε η κυρία Ρόη, που ήταν νηπιαγωγός και είχε κάνει περαιτέρω σπουδές σχετικές με ζωγραφική. Δε θυμάμαι τι ακριβώς.
Το μόνο που θυμάμαι είναι οτι περιμενα πώς και πώς εκείνες τις περιορισμένες ώρες για να χρησιμοποιησω τεμπερες, δαχτυλομπογιές, πηλό, πινέλα, χρώματα και φαντασία.
ασχοληθήκαμε σε ολες τις υπολοιπες ταξεις του δημοτικου με ο,τι πιο δημιουργικό μπορούσαμε. καναμε κατασκευές και το απολαύσαμε.
ίσως να μην είχα καταλάβει ποτέ μου την κλίση μου προς τη ζωγραφική αν δεν υπήρχαν εκείνες οι λίγες ώρες μαζί με την κυρία Ρόη.
Αν με ρωτήσει κανείς ποιους καθηγητες ή δασκάλους ξεχώρισα όλα αυτά τα χρόνια , έρχεται πρώτη στη λίστα που έχω στο μυαλό μου και μου αρέσει που τη συναντάω ακόμη και τώρα και θυμάμαι πόσο καταπληκτικά περνούσαμε στην ώρα της!!!
οποτε καταλαβαινω οχι μονο εσενα ΙΖΑ μου, αλλά και τα παιδάκια!
εύχομαι να σε θυμουνται παντα και να σε αγαπουν, όπως εγώ τη κυρία μου!!!
καλο απογευμα!!!!!!!!
Για τα έργα των μικρών μαθητών, την ανάρτηση και τις σκέψεις, μια λέξη μόνο : Τέλεια !!!!!
Σαμιώτικους χαιρετισμούς
Christine έχεις δίκιο. `Ερχονται παλιοί μου μαθητές και μου λένε ότι έχουν φυλάξει τις ζωγραφιές τους και πόσο νοσταλγούν τις ώρες που ζωγραφίζαμε. Μάλιστα κάποια παιδιά μετά από δική ώθηση ασχολήθηκαν σοβαρά με τη ζωγραφική και νιώθω πολύ περήφανη γι' αυτό.
Ευχαριστώ ΑΘΗΝΑ. Στις 19 του μηνός ταξιδεύουμε για Σάμο. Στείλε μου αν θέλεις e-mail πού μπορούμε να βρεθούμε. Φιλιά και καλή αντάμωση στη Σάμο μας.
Eίναι καταπληκτικά!
Αυτό που με διασκεδάζει αφάνταστα,
είναι ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά ζωγραφίζουν τις μύτες.... είναι απίστευτος!!!!!!!
Μπραβο Ιζα για τη δουλειά που έχεις κάνει!!!!!
τι ξεχωριστά που είναι όλα, πολύ σοφή η φράση του Πικάσο! Μπράβο που νοιάζεσαι έτσι για τους μαθητές σου, φιλιά!
Οι ζωγραφιές των παιδιών είναι φανταστικές! Τόσο χρώμα, τόση εκφραστικότητα! Μπράβο σου για την καλή δουλειά που κάνεις με τα παιδιά, που το παλεύεις, κι ας μην σε βοηθάει το σύστημα... Πολύ όμορφη ανάρτηση!
είναι πανέμορφες, φοβερά χρώματα..
Πολυ ομορφα τα εργα των παιδιων.Μακαρι στα σχολεια να υπηρχαν περισσοτερες δημιουργικες ωρες, ποσο καλυτερα θα ηταν για τα παιδια.
παρα πολύ όμορφες οι δημιουργίες των παιδιων
Αχ πόσο σε ζηλευω που κάνεις αυτό το επαγγελμα Είναι υπέροχο να δίνεις γνώσεις στα παιδια
Καλημέρα
Μπράβο τους και μπράβο σου!
ΙΖΑ μου καλησπέρα
μετά από τόνους ψηφοδέλτια σε άσπρο και μαύρο, χαρτούρα και γραφειοκρατία, καταμετρήσεις και ξανά καταμετρήσεις τι ευχάριστο που είναι να δω τόσο όμορφα έργα...
θα επαναλάβω κ εγώ πόσο τυχερά είναι τα παιδιά που σε έχουν δασκάλα...οι δάσκαλοι των καλλιτεχνικών, της μουσικής και της γυμναστικής έχουν χαραχθεί βαθιά στη μνήμη μου και έχω πολύ τρυφερές αναμνήσεις από τις προσπαθειές τους να μας κάνουν να αγγίξουμε την τέχνη και την ψυχή μας...
να είσαι καλά κ να έχεις δύναμη να δείχνεις στα παιδιά έναν άλλο δρόμο από αυτόν τον στεγνό, τυπικό που τα περισσότερα σχολεία και γονείς θέλουν.
(όσο για αυτό που σου χρωστάω, μου έδωσες ιδέα με την ανάρτηση...απλά θα στο καθυστερήσω για λίγο ακόμα ;) )
τα φιλιά μου
Μariela είναι απίστευτοι οι τρόποι που ανακαλύπτουν τα παιδιά για να λύσουν "προβλήματα" στη ζωγραφική. Η μύτη είναι ένα από αυτά. Τους άφησα να βρει ο καθένας το δικό του τρόπο, τους είπα μόνο να σκεφτούν ότι το σχήμα της είναι τριγωνικό κι ότι έρχεται έξω από το υπόλοιπο πρόσωπο. Βοηθάει πάντως να βλέπουν έργα μοντέρνων ζωγράφων.
ZEKIA είναι μια σχέση ανατροφοδότησης. Ιδίως όταν δώσεις αγάπη παίρνεις πίσω πολύ- πολύ αγάπη.
Οlivetree πραγματικά το παλεύω, μα υπάρχουν φορές που χάνουμε το μάθημα των εικαστικών γιατί η ύλη μας πιέζει και είναι πολύ δύσκολη. Μα αν ρωτήσεις τα παιδιά τι τους μένει από το σχολείο είναι οι εκδρομές, η γυμναστική και τα εικαστικά.
WITCH πραγματικά τρελαίνομαι με τα χρώματά και την ευρηματικότητα των σχεδίων τους.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ από το στόμα σου και στου υπουργού τ' αυτί, αλλά δεν το βλέπω.
ΒΙΚΥ πιστεύω πώς θα σου πήγαινε πολύ αυτή η δουλειά. `Εχεις τόση αγάπη για τα παιδιά και τόση υπομονή!!
MERMY αν αντιμετώπιζα τη δουλειά μου με στεγνό τρόπο όπως άλλες δουλειές θα τρελαινόμουν. `Οταν μπαίνω μες στην τάξη ξεχνώ τα πάντα και προσπαθώ όσο γίνεται να κάνουμε πιο δημιουργικό μάθημα και να περνάμε καλά.
Υ.Γ. Για το άλλο που λες, απλώς να σ' ενημερώσω ότι στις 19 του μηνός φεύγω για διακοπές κι επιστρέφω 1Σεπτεμβρίου.( `Ενα από τα τυχερά του επαγγέλματος)
ιιιι! τώρα το είδα! 19? θα σου έρθει κατεπείγον λοιπόν!
Δημοσίευση σχολίου